googlea832c7264a4d8240.html בין סדנת צורפות ללימודי צורפות ומהו המסלול שנכון עבורך- אורנית בר-נס סטודיו ללימודי צורפות
top of page

בין סדנת צורפות ללימודי צורפות ומהו המסלול שנכון עבורך

מי מאיתנו לא רוצה להגיע לבד, בזוג או עם קבוצת חברות, לסדנת צורפות? לרוב נציין משהו, אולי יום הולדת,  פרידה מחברה לעבודה או סיום שנה. לאחר מספר שעות –  קפה, מאפה ופטפוט קל, נצא עם חוויה נחמדה ותכשיט שהשתתפנו בהכנתו. סדנת צורפות חד פעמית אינה דורשת מאיתנו התחייבות לאורך זמן, ומאפשרת לכל אחת מאיתנו, לצפות בתהליך הכנה של תכשיט. סוד גלוי הוא, שמרבית העבודה נעשית על ידי הצורפת, לפני ותוך כדי סדנת הצורפות, וזאת מסיבה פשוטה; אם אין כישורים, ידע ומיומנות מתאימים, בלתי אפשרי לצרוף תכשיט מההתחלה ועד הסוף, לגמרי לבד.


מבט את תוך הסטודיו, אל שלושת שולחנות הצורפות. עליהם כמה כלי עבודה. התמונה היא תמונת אוירה.
הסטודיו שלי ללימודי צורפות ועיצוב תכשיטים

סדנת צורפות – יתרונות וחסרונות

בסדנת צורפות כל משתתפת מתבקשת לעשות מספר דברים בסיסיים שאינם דורשים מיומנות או ידע. החווייה יכולה להיות נפלאה ולעיתים היא הדבר הנכון בזמן הנכון ובדיוק מה שנדרש. ישנן סדנאות להכנת טבעות נישואים, סדנאות אם ובת להכנת תליון וסדנאות קבוצתיות. מאחר והערך המוסף של כל תכשיט הוא בזיכרון שהוא מייצר, אז כשמשלבים התנסות ביצירה, עם תכשיט, שהוא התוצר הסופי – החוויה כולה יכולה להיות נהדרת.

 

עם זאת, סדנת צורפות, אינה מעניקה ידע שמאפשר לנו לצרוף בבית תכשיט משלנו או אפילו לחזור על מה שעשינו בסדנה. כדי לדעת לצרוף תכשיטים ולהפוך רעיון למציאות, לא ניתן להסתפק בסדנת צורפות, אלא צריך להעמיק בלימודי צורפות, להתחיל מהבסיס ולהתקדם משם, עקב בצד אגודל.

 

בעברי העברתי סדנת צורפות חד פעמית, שבה במשך שלוש שעות ניתן היה להכין טבעת במבנה מסוים. נהגתי לומר למשתתפות, שהתהליך הוא הדבר המשמעותי ולא התוצאה, כי זו הייתה הזדמנות עבורן ועבור כל מי שחיפשה חוויה דרך: "סדנאות צורפות במרכז" או "סדנה לצורפות" – לראות כיצד מתכת שטוחה, שבזמן העבודה היא מחומצנת, מלוכלכת וסרוטה, הופכת לטבעת תלת מיימדית מבריקה. הנשים שהשתתפו בסדנה יצאו ממנה נרגשות, ובעיניים בורקות. ואני ידעתי שאחרי הפוליש, כשהטבעת נוצצת, יגיע החיוך.

ועדיין, הערות ששמעתי מדי פעם כמו, "מה עוד פעם לפצור?" או "זה מלכלך", עזרו לי להבין שסדנת צורפות ככל הנראה אינה מדוייקת עבורי, ואני מעוניינת שהתלמידה תעבור תהליך שלם שבזכותו היא תוכל לחזור הביתה ולצרוף לגמרי לבד, תכשיט כלבבה.


איך תדעי האם לימודי צורפות מתאימים לך? 

עד כה ניתן לסכם שכבודה של סדנת צורפות במקומה מונח, ויש רבות וטובות, מוצלחות ויפות, שהיא תהיה בדיוק עבורן ותעניק להן חווייה בלתי נשכחת. אבל נשים סקרניות שאוהבות תכשיטים ורוצות לעבוד במתכות כזהב וכסף, מוזמנות להגיע אליי לסטודיו, להתנסות ולבדוק האם לימודי הצורפות מתאימים להן.

הנגר עובד בעץ, קרמיקאית בחימר וצורפת במתכת. לכל חומר יש תכונות שייחודיות לו. אני לא יודעת לומר בוודאות אם דייג אוהב דגים, אבל כדי לצרוף, צריך לאהוב מתכת וליהנות מהעבודה איתה. לכן אחד הדברים הראשונים שתבדקו באופן טבעי בשיעורים הראשונים, הוא האם אתן מתחברות לעבודה במתכת. כשיווצר החיבור בינכן לבין המתכת, הסקרנות תעלה ועימה ההתרגשות והציפייה לידע נוסף ולמיומנות. מכאן תסלל לכל אחת הדרך בהתאם למה שמתאים לה.

קרה (אמנם מעט), אבל היו שהגיעו בסוף השיעור הראשון ואמרו לי, "אורנית זה לא מה שחשבתי ואני מבינה שהלימודים פחות בשבילי.

אך לרוב בתום השיעור הראשון נשים אומרות לי, "אני סקרנית ורוצה לבדוק הלאה."

 

למי הלימודים אצלי בסטודיו פונים?

אליי לסטודיו יכולות להגיע נשים מגיל 18 ומעלה מכל תחום עיסוק, עם וללא נסיון בצורפות. לעיתים נשים חוששות שאולי לא יתאימו ללימודי צורפות כי אין להן עבר אמנותי. מנסיון רב־שנים אני מבטיחה שלא נדרש רקע ביצירה כדי ללמוד וליהנות מצורפות. בין התלמידות שלי יש והיו רופאות, עורכות דין, רואות חשבון ונשים נוספות שהגיעו מתחומים שעל פניו הקשר בינן לבין הצורפות מקרי בהחלט. בעבודה עם מתכות קיים צד יצירתי שדורש גמישות מחשבתית ופתרונות יצירתיים וצד שדורש דיוק והבנת הפעולות, ולכן כל אחת מכל תחום יכולה ללמוד לעומק וליהנות מלימודי הצורפות.


אילו כישורים תפתחי בלימודי הצורפות, לאן הם יובילו אותך וכמה זמן נדרש?

אני מאמינה שכדי לדעת לצרוף צריך להכיר מתכות היטב כאילו מדובר באדם קרוב. צורפות דורשת חשיבה של מספר צעדים קדימה, תכנון שלבי עבודה, ידע והבנה. בשיעורים אני מסבירה מהי צורפות באופן שמאפשר עם הזמן להבין תהליכים ולחשוב כצורפת. כשמבינים תהליכים, אפשר לפתח עצמאות ולשם אני מובילה את התלמידות שלי. את כולן אני מלמדת לצרוף באותה רמה, בין אם המטרת הסופית היא לעסוק בצורפות כמקצוע או כתחביב.


ישנם קורסים שיבטיחו לנרשמות בתוך מספר חודשים להיות צורפת. אני לא מבטיחה הבטחות כאלה שבעיניי הן לא מאוד אחראיות. תשובתי הכנה היא שלכל אחת קצב אחר ותהליך קליטה שונה וקיים הבדל בין תלמידות שמגיעות אחת לשבוע לכאלה שבשלב מסוים קונות עמדת צורפות וממשיכות לעבוד מהבית. התקדמות בצורפות, כמו בכל תחום, היא אישית ותוצר של עשייה ואימון, וזה כבר תלוי בכל אחת ואחת.


מאחר ולכולנו קשה להתמסר לפני שאנחנו יודעות האם התחום מתאים לנו, אני מציעה להגיע אליי לסטודיו לשיעור היכרות שהוא דומה לשיעור נסיון. ההתחייבות אצלי היא חודשית, כך שמי שתרצה להמשיך הלאה, תתחייב לחודש אחד בלבד שבתומו ומדי חודש, היא תוכל להחליט האם היא ממשיכה או מפסיקה.


עדי והצמיד המבצץ – סיפור מקרה

עדי היא בעלת עסק עצמאי מצליח ואם לארבעה וההקדמה הזו נדרשת כדי להסביר שהיא אדם מאוד מאוד מאוד עסוק. היא לומדת אצלי למעלה משנתיים ומאחר והיא עברה תהליך עמוק ומשמעותי, הזמנתי אותה לשיחה קצרה על חוויית לימודי הצורפות שלה, אצלי בסטודיו.


מה הביא אותך ללמוד צורפות?

הילדים גדלו מעט וחשבתי שאני זקוקה למשהו עבור עצמי. החלטתי להפסיק לעשן וללמוד צורפות, מאחר ואני אוהבת תכשיטים. סדנת צורפות נשמעה לי פחות מעמיקה למה שביקשתי לעצמי, ולכן בחרתי ללמוד אצלך בסטודיו. בהתחלה היה לי קשה מאוד. למדתי שבצורפות אין "בערך". קו ישר צריך להיות ישר, חיבור שמלחימים בין שני חלקים חייב להיות עם מגע מלא ולא בערך, וכשהניסור אינו מדויק, התוצאה אינה טובה. היה פער בין מה שחשבתי שזו צורפות לבין מה שגיליתי שהיא. חשבתי שיהיה לי קל יותר והחודשים הראשונים יצרו אצלי תסכול גדול. 


מה עזר לך להמשיך ולהתמיד?

ההצלחות הקטנות שהיו בדרך העניקו לי תחושת התקדמות ומה שעזר לי להגיע אליהן, היו החיזוקים שקיבלתי ממך. שאלת אותי האם אני סומכת עלייך? וכשעניתי שכן, אמרת שאין לך ספק שאצליח. ידעתי שיש לך ידע רב ונסיון ושתוכלי להוביל אותי נכון, למרות האתגרים. האמנתי שאצליח ללמוד ממך והבנתי שאני לומדת מהטופ.

כשראיתי תלמידות נוספות והבנתי שכולן התחילו באותה נקודה ומתאמנות על אותם תרגילים, אמרתי לעצמי, שאם הן הצליחו גם לי יש סיכוי.


תקריב של זוג ידיים עושות ליטוש לצמיד מלולאות אובליות מכסף. האצבעות שחורות מהעבודה.
עדי מלטשת את הצמיד החדש שצרפה

האם למדת משהו מתהליך הצורפות?

למדתי שהוא דורש סבלנות רבה ואורך רוח. התהליך איטי, אבל אם מתמידים, המאמץ משתלם. כיום אני במקום שבו אני כבר יודעת מה לעשות עם החומר, יודעת להגיע עם רעיון וליצור ממנו תכשיט כלבבי. סיפור נחמד הוא שלאחר שסיימתי לצרוף צמיד שאני אוהבת, פגשתי אימא מהגן של הבן. הייתי עם חולצה ארוכה והצמיד בצבץ מהשרוול. והיא אמרה מייד, "מה זה הדבר המהמם הזה?"

ואני עניתי בגאווה, "אני עשיתי."

 

לסיכום

לימודי צורפות במציאות תמיד שונים ממה שאנחנו חושבות שהם. שיעור היכרות מאפשר לנשים סקרניות, סבלניות שרוצות לזכות בעצמאות בכל הקשור ליצירת תכשיטים משלהן; להגיע, להתנסות ולגלות מהי צורפות.

אני מזמינה אתכן לקרוא עוד על לימודי צורפות אצלי באתר ובעיקר ליצור איתי קשר ולהגיע לשיעור היכרות. אני ממתינה לכן עם תשובות לכל השאלות.

ניפגש, אורנית


שאלות תשובות

- האם אפשר להגיע רק לשיעור נסיון?

כן בוודאי. השיעור הראשון אצלי הוא שיעור היכרות ולא שיעור נסיון, כי הוא נותן טעימה והצצה אל עולם הצורפות, דרך שלושה תרגילי ניסור, שמלמדים פעולה אחת מתוך כלל פעולות הצורפות. מאחר וזו לא סדנת צורפות, ולא צורפים תכשיט בשיעור, נדרש יותר ממפגש אחד כדי לרכוש ניסיון, אבל לטעימת היכרות, השיעור מספיק. התרגיל שמגיע מייד לאחר המפגש הראשון, מאפשר להתנסות באופן בסיסי בכל שלבי הצורפות שהם: ניסור, פיצור, הלחמה וגימור, ואותו מסיימים תוך ארבעה עד שמונה שיעורים בממוצע. ההתחייבות כאמור היא חודשית וניתן להחליט בסוף כל חודש, האם ממשיכים הלאה או שלא.

 

- האם יש תוכנית לימודים מובנית?

כן. לאחר שלושת תרגילי הניסור, שאר התרגילים מסתיימים בתכשיט והם בנויים באופן כזה, שהתכשיט הראשון מלמד ידע ומיומנות וזה שאחריו מאפשר לתרגל את מה שנלמד בנוסף לידע ומיומנות חדשים, וכך הלאה. 


- האם צריך לקנות ציוד צורפות?

מי שמתחייבת לחודש ראשון צריכה לקנות ערכה חד פעמית שמכילה: חבילת מסוריות, חבילת מקדחים, נייר לטש, ולַחַם כסף. הקנייה אינה מתבצעת דרכי ואינה קשורה אליי אלא תתבצע על ידך באופן עצמאי מחנויות ציוד לצורפות. מעבר לכך אינך צריכה לקנות דבר אלא אם תבחרי לקנות לעצמך עמדת צורפות. קניית עמדה אינה חובה אלא בחירה. ניתן להמשיך וללמוד אצלי גם ללא עמדה בייתית אבל חשוב לדעת שכדי לעבוד בבית נדרשת עמדת צורפות, שכוללת: שולחן מיוחד לצורפות, מקדחה ייעודית לצורפים, מבער, ומספר כלים קטנים כגון פצירות פליירים פטישים, וסדנים.



bottom of page