googlea832c7264a4d8240.html גילוף מודלים משעווה – על טכניקה ייחודית - אורנית בר-נס סטודיו ללימודי צורפות
top of page

גילוף מודלים משעווה – על טכניקה ייחודית

אחת הטכניקות המעניינות בצורפות, היא גילוף מודלים משעווה, שיטה שבעזרתה ניתן ליצור צורות ועיצובים, שקשה עד בלתי אפשרי להגיע אליהם בעזרת הצורפות הקלאסית. אם הצורפות הקלאסית עוסקת רק במתכת שהיא חומר קשה, שממנו יוצרים את כל חלקי התכשיט – אז בגילוף אנחנו משתמשים בשעווה, שהיא חומר רך. השעווה מאפשרת ליצור תכשיטים עם קווים מעוגלים, מפותלים, אמורפים ומורכבים; ולהכין אובייקטים עם נפח וטקסטורות מעניינות. במאמר זה אסביר מעט על גילוף מודלים בשעווה ועל הידע שנדרש על מנת להגיע לתכשיט השלם.

טבעת חותם לב מכסף סטרלינג מוחזקת באצבעות על רקע ירוק של צמח נוי
טבעת חותם לב. טכניקה: גילוף מודלים משעווה. תלמידה: אוראל אגוז


על תהליך הגילוף בשעווה

השעווה מגיעה בגוש שממנו בעזרת פצירות, כַּרְסוֹמים וסכינים קטנים, גורעים מהחומר בתהליך פיסולי, וחושפים את הצורה הרצויה מתוכו.

בשלב הבא יש לשייף ולהחליק את המודל, ואם רוצים, ליצור עליו טקסטורות מעניינות. כדוגמה למרקם שניתן ליצור, אני יכולה לספר על אטב דמוי עץ, שהכנתי בלימודיי בשנקר. לאחר שגילפתי אותו בשעווה, לקחתי סיכה ויצרתי קווים וחריצים כפי שיש באטבי עץ ישנים. בחרתי שהיציקה תעשה בפליז, ומה שהתקבל נראה כל כך אמיתי, שאנשים נגעו באטב כי לא האמינו שהוא אכן עשוי ממתכת. ואכן האפשרויות רבות והשעווה מאפשרת לכולנו להיות יצירתיים מאוד.

צילום של אטב שנראה כמו אטב מעץ ישן אבל למעשה הוא יצוק בפליז כמיקשה אחת
אטב. יציקת פליז. צילום: דוד ריזנברג

לאחר מכן מסירים את השעווה מהצד הפנימי, זה שאינו נראה לעין, כשהמטרה היא ליצור גוף חלול שעוביו אינו עולה על מילימטר אחד. ריקון המודל מבפנים ויצירת הגוף החלול, אינו פשוט ודורש עבודה עדינה ומיומנות.

לאחר סיום כל שלבי העבודה על המודל, הוא נשלח ליצקן, שמכין תבנית גבס שבתוכה המודל. את הגבס היצקן מכניס לתנור ולאחר שהשעווה נמסה ונעלמת, נשארת תבנית מגבס שלתוכה הוא יוצק את המתכת שנבחרה. בתום היציקה, התכשיט חוזר אלייך לשלב הגימור שבו את תפצרי, תשייפי, ולבסוף תבצעי את שלב הפוליש, שכולל ליטוש וההברקה. רק לאחר שלב זה, התכשיט מוכן.


המודל שתצרי יכול להיות התכשיט עצמו או חלק מתוך תכשיט שלם, כמו חוליה בשרשרת או בצמיד. אם תרצי לשכפל את התכשיט או את החלק, תוכלי להביא ליצקן את המודל שיצרת כדי שיכין ממנו תבנית מגומי. התבנית תאפשר לך לשכפל את הצורה באופן מדויק כמה פעמים שתרצי, מבלי להתחיל את כל התהליך מהתחלה.


האם גילוף מודלים משעווה מחייב ללמוד צורפות?

בסטודיו שלי ניתן ללמוד גילוף מודלים משעווה רק כחלק מלימודי הצורפות ורק לאחר שרכשת ידע בסיסי בצורפות. הסיבה לכך פשוטה, לאחר שהיציקה חוזרת מהיצקן תגיעי לשלב עיבוד היצירה, שזו עבודת הצורפות. רק אם למדת לפצור, לשייף, להלחים ולעשות פוליש – שזו אמנות כשלעצמה, תדעי לעבד נכון את התכשיט ולסיים אותו.

ובפינת התלמידה המוכשרת, אני רוצה לספר על אוראל אגוז שלומדת אצלי בסטודיו כחמש שנים ונהנית להשתמש בטכניקת גילוף מודלים משעווה. אוראל מנצלת היטב את התכונות של השעווה, ויצרה בעזרתה טבעת בעלת צורה אמורפית דמויית גל, טבעת אחרת בצורת פרפר מרהיב וקולקציה של לבבות.

ידים פוצרות גוש שעווה סגול כטכניקת גילוף טבעת בשעווה
טבעת חותם לב, שלב גילוף המודל משעווה. התלמידה: אוראל אגוז

אני מזמינה אותך להתרשם מעוד יצירות של תלמידות וכתמיד להתקשר, לשאול ולקבל פרטים נוספים.



bottom of page