קורס צורפות או לימודי צורפות? שינוי קטן והבדל גדול
התחלתי ללמוד צורפות בגיל 19 בשיעורים פרטיים אצל צורף. החווייה עם המתכת הייתה כל כך חיובית ומדויקת שמהרגע הראשון הרגשתי בבית. משם המשכתי ללימודים מסוגים שונים, כולל תואר בשנקר, ואין ספק שכל מה שעברתי בדרך השפיע על האופן שבו אני מלמדת היום ועל כך שאצלי בסטודיו ניתן ללמוד צורפות אבל לא לעשות קורס בצורפות. ללימודי הצורפות בסטודיו שלי יש תאריך התחלה אבל אין תאריך סיום. תאריך הסיום תלוי בכן. ולמי שמתקשרת אליי ומבקשת קורס אני מסבירה שאצלי המתודה אחרת.
אז מה ההבדל בין קורס צורפות ללימודי צורפות?
קורס צורפות ככל קורס, מותנה בזמן. יש לו מספר שיעורים שנקבעו מראש, כשהכוונה היא להעביר את כל התוכן בזמן נתון. בפועל או שהמורה לא יספיק את כל מה שרשום בסיליבוס או שירוץ מהר מהר עם החומר והתלמידים לא יספיקו לסיים את התכשיטים. לאורך השנים גם ראיתי זאת פעמים רבות, כשהגיעו אליי בוגרות קורס צורפות עם עבודות לא גמורות ותחושה של תסכול רב. ההסבר לכך פשוט – לכל אחד יש קצב שונה וקליטה אחרת של מלאכת הצורפות.
כשפתחתי את הסטודיו החלטתי שאני רוצה ללמד אחרת; לעומק ובאופן יסודי שמאפשר לכל אחת להתקדם בקצב שלה. ושלא תבינו לא נכון, הלימודים אצלי מתודים ומתוכננים שלב אחר שלב, מהתכשיט הראשון ועד לאחרון, אבל לכל אחת יש קצב שונה ותפיסה אחרת ובצורפות גם החיבור לחומר משמעותי. לכן חשוב לי להשאיר את ניהול הלימודים בידי התלמידה.
לימודי הצורפות אצלי הם בהתחייבות חודשית, מה שמאפשר לכן להתנסות ולהבין אם אתן מתחברות לתחום, מבלי להתחייב לתקופה ארוכה או לשלם מראש סכום נכבד על קורס צורפות שאולי לא יתאים לכן. בסטודיו אתן עד שתיים בשיעור, אך כל אחת בפני עצמה, מתחילה ומפסיקה בזמנה ומתקדמת בקצב האישי שלה, אינה תלויה באחרת.
אמנם אני לא יכולה לדעת מראש מתי התהליך הלימודי יסתיים, אבל אני כן יודעת כיצד תסיימו אותו. ואני מתחייבת להיות שם עבורכן, שבוע אחר שבוע, ולהוביל למקום בו אתן לומדות לצרוף באופן יסודי ומעמיק ועצמאי.
למה הזמן הוא גורם חשוב בלימודי הצורפות?
צורפות זו מלאכה שכוללת ידע רב, תהליכי עבודה, מיומנויות שיש לרכוש ולהתאמן עליהן, והיכרות עם תכונות המתכת – כדי שאנחנו נשלוט בה והיא לא תשלוט בנו. כל אלה דורשים זמן. לרוב בקורס שהזמן בו מוקצב, לא נספיק להכיר את המתכת, ללמוד לעבוד איתה ולפתח את המיומנות הנדרשת.
בלימודי הצורפות אצלי אני מלמדת את התלמידה "לחשוב צורפות" ו־"לדבר צורפות", כי צורפות היא שפה וכשאנחנו נפתחות אליה לראשונה אנחנו זקוקות לזמן, כמו בכל שפה, כדי להבין, להפנים ולתרגל. ההתחלה תהיה מגומגמת ותמיד יידרש זמן לאימון עד שהיא תזרום ותהפוך לטבע שני.
לכל תלמידה יש קצב משלה, חלקים בתהליך יהיו לה פשוטים ואחרים ידרשו זמן נוסף כדי ללמוד ולהבין. בלימודים אצלי בסטודיו אתן לא חלק מקבוצה ואינכן נדרשות להתאים את עצמכן לקצב של אחרים או לקצב שלי. אני רוצה לראות אתכן, את הצרכים שלכן, לתת לכן זמן להבין ולבנות מיומנות ולקדם אתכן בקצב שנכון לכן.
לאחר גמר השלב הבסיסי בלימודים אני מדייקת איתכן, בודקת למה אתן זקוקות, וניתן להמשיך את השיעורים כשאנחנו מכוונות למקום שאליו אתן רוצות להתפתח.
באופן אישי חשוב לי להקנות לכן את הידע הנדרש כדי שבעתיד תהיו צורפות מעולות בזכות עצמכן. ולכן עיקר העיקרים הוא שבסיום לימודי צורפות אצלי בסטודיו, תוכלו לעבוד באופן עצמאי בבית, גם כשאיני לידכן.
מוזמנות להצטרף אליי ללימודי צורפות מֻבְנִים שבהם תהליכי העבודה ויכולת ההפנמה האישית הם החשובים, ולא המהירות.
Comments